Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji

18.210.22.132 - ec2-18-210-22-132.compute-1.amazonaws.com - On-Line: 8
Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji
Absurdy komunikacyjne
10.03.2010 - 16:30
Korek tramwajowy na skrzyżowaniu Alei Trzech Wieszczów z ul. Królewską/Karmelicką

Po uruchomieniu super systemu sterowania obszarowego doszło do dziwnej sytuacji. W ciągu alej Trzech Wieszczów uruchomiony został program sygnalizacji świetlnej, którego długość cyklu wynosi 120 sekund. Innymi słowy co 120 sekund (2 minuty) każdy kierunek otrzymuje sygnał zielony. Częstotliwość ta pozwala na włączenie się światla zielonego 30 razy na godzinę. W związku z tym przez skrzyżowanie na Placu Inwalidów jest w stanie przejechać maksymalnie 30 pociągów tramwajowych w każdym kierunku. Obecnie przez ul. Karmelicką kursuje dokładnie 30 pociągów tramwajowych w każdym kierunku (4 - 6 sztuk 8 - 6 sztuk, 12 (74) - 3 sztuki, 13 - 6 sztuk, 14 - 3 sztuki, 24 - 3 sztuki, 41 - 3 sztuki). W przypadku gdy nie ma innych zakłóceń w ruchu, częstotliwość włączania się sygnału zielonego dla tramwajów jest wystarczająca ("na styk"). Jednak gdy wystąpi jakiekolwiek zakłócenie w ruchu tramwaje korkują się. System obszarowego sterowania ruchem - dumna nazwa - nie potrafi automatycznie dostosować się do istniejącego natężenia ruchu. Nie ma możliwości automatycznego przełączenia się na inny program (np. 90 sekundowy - aby zwiększyć częstotliowść włączania się sygnału zielonego, a co za tym idzie zwiększenia przepustowości dla pociągów tramwajowych). Jedyną możliwością jest tylko i wyłącznie ręczne przełączenie programu sygnalizacji. Na szczęście jest to możliwe z siedziby ZIKiT-u. Ale... tylko po interwencji, jednego z dwóch pracowników tej firmy - pod warunkiem że obserwują na bieżąco sytuację na skrzyżowaniu (a przecież w zakresie ich obowiązków zapewne jest wiele innych rzeczy) i pod warunkiem, że jedna z tych osób np. nie jest na zwolnieniu lekarskim a druga np. na urlopie. Istna manufaktura - nieprawdaż? Ciekawe ile pieniędzy to kosztowało nas - podatników.
Głowy decydentów (nie pracowników - bo cóż oni są winni) odpowiedzialnych za tę sytuację powinny polecieć... Bo to oni dali takie a nie inne wytyczne dla wykonawcy systemu. Podali wartość przepustowości jaką powinna osiągnąć sygnalizacja w ciągu alej, zapominając przy tym o ruchu poprzecznym do Alei Trzech Wieszczów. A wspomnę, że sytuacja problematycznego przejazdu przez aleje powtarza się na każdym skrzyżowaniu. Ale o tym przy najbliższej okazji...

ZIKiT - Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu - jednostka, która odpowiada za organizację ruchu w Krakowie, nie zauważa problemu. Skomentuję to w sposób dosadny: Ma w dupie pasażerów podróżujących tramwajami. Najważniejsze jest zwiększenie przepustowości ruchu samochodowego na alejach. Poniżej kilka zdjęć ukazujących problem. W dniu dzisiejszym korek tramwajowy sięgał przystanku przy ul. Urzędniczej, a z drugiej strony za przystanek Batorego. 8 pociągow tramwajowych - to 16 min oczekiwania na przejazd przez Aleje.

Zapraszamy do korzystania z komunikacji zbiorowej!
Imię i nazwisko do wiadomości redakcji



2019-10-18T18:41:04Z   2019-10-18CEST20:41:04+0200    Hubert Waguła - Ireneusz Hyra - Wszelkie prawa zastrzeżone © EKK 1997-2019™  Facebook