Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji

54.167.15.6 - ec2-54-167-15-6.compute-1.amazonaws.com - On-Line: 4
Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji
Krakowski Szybki Tramwaj - etap I

ETAP I: os. Kurdwanów - Wielicka (01.08.1999-30.09.2000)

     52 mln złotych będzie kosztować budowa pierwszego odcinka linii szybkiego tramwaju Kurdwanów - Wielicka, realizacja brakujących 350 metrów ulicy Nowosądeckiej i przebudowa skrzyżowania Nowosądecka - Kamieńskiego - Wielicka. Wykonawcą tej inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego "Energopol", wyłonione w drodze przetargu. - Jednym z najważniejszych kryteriów było zachowanie ciągłej przejezdności przez ulicę Wielicką i Kamieńskiego, gdyż całkowite wyłączenie ich z ruchu jest niemożliwe - powiedział Sławomir Podgórski, prezes Agencji Rozwoju Miasta. - Przewidujemy, że największe utrudnienia w ruchu w tym miejscu nastąpią podczas przyszłorocznych wakacji, a wykonawca zobowiązał się, że zakłócenia w ruchu nie potrwają dłużej niż 16 dni. Zakończenie robót budowlano-montażowych powinno nastąpić najpóźniej we wrześniu, choć obecnie gmina nie ma jeszcze prawa do wszystkich gruntów pod planowanym torowiskiem (ostatni akt notarialny kupna gruntu zostanie podpisany pod koniec sierpnia), a pozwolenie na budowę dotyczy ponad 600 metrów torowiska (przy całkowitej długości pierwszego odcinka 2,9 km). - Sytuacja nie jest zła, gdyż w tej chwili mamy zgodę na wykonanie wszystkich przekładek uzbrojenia na całym odcinku, a w tym czasie zostaną załatwione wszelkie formalności - wyjaśnił prezes Podgórski.

     W ramach tej inwestycji zostanie wybudowane torowisko (6.877 metrów pojedynczego toru) wraz z siecią trakcyjną i pętlą przy ul. Halszki (częściowo na estakadzie, ze względu na duży spadek terenu w tym miejscu). Wzdłuż ul. Witosa torowisko będzie przebiegać po południowej stronie ulicy, na skrzyżowaniu z ul. Łużycką przejdzie na środkowy, wydzielony pas w ciągu ul. Nowosądeckiej. Konieczne jest wybudowanie dwóch podstacji trakcyjnych (prostownikowych), obiektu usługowo-socjalnego przy pętli oraz 6 przystanków tramwajowych. Przewiduje się postawienie ekranów akustycznych i zainstalowanie sygnalizacji świetlnych na ulicach, z którymi przetnie się linia tramwajowa. Samo skrzyżowanie Wielicka - Kamieńskiego zostanie nieco przesunięte, znajdzie się tam dodatkowy wlot z ul. Nowosądeckiej. Skrzyżowanie będzie jednopoziomowe, pozostanie miejsce na wybudowanie w przyszłości estakady dla linii tramwajowej.

     - Już teraz przygotowujemy się do uruchomienia nowej linii tramwajowej, ale żadne decyzje jeszcze nie zapadły - powiedział nam Bogdan Żelazo, dyrektor ds. komunikacji MPK. - Na pewno tramwaje będą jeździć na trasie Kurdwanów - Dworzec Główny PKP, dalej - najprawdopodobniej do Bronowic, na pewno nie do Nowej Huty. Nie jest też powiedziane, że na nowej linii będzie jeździł tylko najnowszy tabor - pierwsze składy otrzymamy jeszcze w tym roku, zostaną one skierowane na istniejące linie, więc zapewne korzystający z nich nie będą chcieli z nich rezygnować. Jak nas zapewnił dyrektor Żelazo, uruchomienie linii na Kurdwanów nie powinno niekorzystnie odbić się na kursach w kierunku Bieżanowa, ale mniej będzie autobusów, kończących swoje trasy na Kurdwanowie.

2018-12-14T18:53:41Z   2018-12-14CET19:53:41+0100    Hubert Waguła - Ireneusz Hyra - Wszelkie prawa zastrzeżone © EKK 1997-2018™  Facebook