Warning: Missing argument 3 for head(), called in /home/ilmarine/domains/komunikacja.krakow.pl/public_html/fotogaleria/tramwaje/grudziadz/index.php on line 3 and defined in /home/ilmarine/domains/komunikacja.krakow.pl/public_html/script/ekk_tools.php3 on line 70
© Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji • Tramwaje - Grudziądz
Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji

54.167.15.6 - ec2-54-167-15-6.compute-1.amazonaws.com - On-Line: 4
Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji
Tramwaje - Grudziądz
Historia


   0ficjalne uruchomienie elektrycznej linii tramwajowej nastąpiło w czwartek 12 maja 1899 roku. Dostawę napięcia 260V zapewniła miejska elektrownia. Wraz z uruchomieniem tramwajów elektrycznych zmalała cena za przejazd do 10 fenigów. Dzieci od lat 4 do 14 płaciły 5 fenigów. Dorośli mogli za darmo przewieść tylko jedno dziecko, jeśli nie zajmowało osobnego miejsca. Psy można było przewozić jedynie na pomostach (platformach) po wniesieniu 5 fenigów opłaty. Za przejazd w porze nocnej trzeba było zapłacić 20 fenigów. Już od samego początku uruchomienia linii elektrycznej do Magistratu naptywały wnioski o wybudowanie drugiej linii do ulicy Chełmińskiej, przy której znajdowały się różne zakłady pracy i koszary. Decyzję o jej budowie podjęto w 1911 roku. Na ten cel przeznaczono 150 tys. marek. Oficjalne uruchomienie linii tramwajowej nr 2 odbyło się 21 lipca 1911 roku. Jej trasa zaczynała się na ówczesnym Zbożowym Rynku, dziś Al. 23 Stycznia i ulicami Toruńską i Chełnińską biegła do skrzyżowania z ulicą Bydgoską, licząc 1600 m. Latem 1913 roku wydłużono ją o 500 m do ulicy Wiejskiej.
   Jeszcze w 1938 roku linia nr 2 została wydłużona o 2 km do ulicy Południowej, osiągając długość 4650 m, co ułatwiło niewątpliwie dojazd do bardzo popularnego już wówczas kąpieliska nad Jeziorem Rudnickim Wielkim. "Zielona linia" eksploatowana była latem, co nie zmieniło się nawet po wybuchu II wojny światowej. Tym samym długość sieci tramwajowej wzrosła do 8,4 km.
   Podczas okupacji niemieckiej trwającej od 4 września 1939 roku tramwaje miejskie eksploatowała firma "Verkehrsbstrieb" kierowana przez Helmuta Marksa. Eksploatowanych było 19 wozów silnikowych i 9 doczepnych.
   Kursowanie tramwajów zakończyło się 23 stycznia 1945 roku w związku ze zbliżającym się frontem. W trakcie oblężenia miasta - twierdzy przez wojska 2. Frontu Białoruskiego po sześciu tygodniach walk miasto zostało poważnie zniszczone. Przerwa w ruchu trwała 10 miesięcy.
   Po odgruzowaniu torowiska i uporaniu się z najpilniejszymi naprawami 20 listopada 1945 roku nastąpiło uruchomienie linii tramwajowej nr 1. Wkrótce, bo 16 lutego 1946 roku przywrócono ruch na linii tramwajowej nr 2, ale nie wiadomo, czy już całej trasie od "Placu Stycznia" do ulicy Potudniowej na długości 4,65 km przez cały rok.
   W 1954 roku na stanie MPK znajdowało się około 14 wozów silnikowych produkcji przedwojennej i 13 wagonów doczepnych, w tym 8 wąskotorowych wagonów przekazanych z Krakowa. Dopiero w roku następnym pojawiły się w Grudziądzu pierwsze 4 wagony produkcji powojennej. Od tego czasu do miasta trafiło 5 wagonów typu 2N2, 1 typu 5N, 9 typu 5N1, 14 doczep typu 5ND1 oraz 1 typu 2ND.
   W dniu 21 lipca 1978 roku ukończono budowane w czynie społecznym jednotorowe przedłużenie torowiska długości 1900 m w kierunku Mniszka. Przystanek końcowy z mijanką (tzw. wekslem) znajdował się na wysokości ulicy Jeziornej. Odcinek ten jednak po roku eksploatacji wyłączono z ruchu, gdyż tor był położony bezpośrednio na nieutwardzonym gruncie (Usypano jedynie niewielki pas piasku). Powodowało to wykolejenia pojazdów.
   W listopadzie 1980 roku przedłużono linię nr 2 do pętli w Tarpnie, za czym optowali mieszkańcy zbudowanych w latach 70-tych osiedli Kopernika i Strzemięcin, a także wybudowano trójkąt manewrowy na skrzyżowaniu ulic Dworcowej i Królewskiej. Wybudowano też tory odstawcze za zajezdnią, które miały łączyć się z torem na ul. Królewskiej. W owym czasie planowano je połączyć w dużą pętlę Dworcowa - prawy tor odstawczy - Rapackiego - Królewska - Dworcowa. Wszystko to powstało z myślą o usprawnieniu ruchu oraz wprowadzenia nowych wozów tramwajowych typu 805Na, przystosowanych wyłącznie do ruchu jednokierunkowego. Zapoczątkowano też budowę drugiego toru na trasie linii nr 2 od "Placu Stycznia" do ulicy Kraszewskiego, którą ostatecznie zakończono w 1993 roku.
   5 września 1993 roku, okoto godziny 5 nad ranem, w zajezdni tramwajowej wybucht pożar, którego powodem prawdopodobnie byto zwarcie instalacjl elektrycznej. Spaleniu uległo 11 wozów oraz wagon techniczny. W akcji gaśniczej udział brało 11 jednostek straży pożarmej. Pożar wstrzymał na kilkanaście dni ruch tramwajowy w mieście. Jeszcze w 1993 roku podjęto się odbudowy zajezdni i zakupu nowego taboru (sześć wagonów 805Nb z Warszawy). Uroczystego otwarcia odbudowanej zajezdni dokonano 4 sierpnia 1994 roku. 7 grudnia 1996 roku otwarto nowy jednotorowy odcinek trasy linii nr 2 do osiedla Rządz o długości 1800 m. Około 22 sierpnia 1997 roku przekazano drugi tor na tym odcinku (budowany od kwietnia, a łączony od 26 lipca). W trakcie łączenia drugiego toru linia nr 2 kursowała do pętli "Południowa". Jesienią 1997 roku MZK Grudziądz zakupił w Mannheim dwa wozy GT6. Mimo swojego wieku (rok produkcji 1964) przyjęły się na grudziądzkich torowiskach. W 1998 roku trafiły do Grudziądza cztery wagony 6ZGTw oraz w 2000 roku dwa dwukierunkowe, wszystkie z Wurzburga.
   Prowadzenie w latach 90. remontów torowisk na trasie do Tarpna powodowało skierowanie tramwajów linii nr 2 do Dworca PKP. Przełomem było uruchomienie w dniu 14 kwietnia 1998 roku awaryjnej linii tramwajowej nr 3 kursującej na trasie Dworzec PKP - Rządz. Linia ta kursuje podczas remontu torowisk na trasie Al. 23 Stycznia - Tarpno.
   Obecnie tramwajami grudziądzkimi dysponuje budżetowy Miejski Zakład Komunikacji, powstały w 1991 roku, który od 2000 roku działa jako MZK sp. z o.o. W posiadaniu przedsiębiorstwa jest 27 wagonów liniowych. Łączna długość wszystkich 3 linii wynosi 18,6 km. Przyszłość tramwajów, również grudziądzkich jest w tramwajach niskopodłogowych. Takie wozy kursują już w Poznaniu, Warszawie, Łodzi, Gdańsku i Krakowie oraz na linii z Katowic do Bytomia. Ze względu na koszty zakupu zapewne długo jeszcze nie pojawią się w Grudziądzu.

Marcin Klassa
2018-12-14T18:53:45Z   2018-12-14CET19:53:45+0100    Hubert Waguła - Ireneusz Hyra - Wszelkie prawa zastrzeżone © EKK 1997-2018™  Facebook