Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji

3.83.192.109 - ec2-3-83-192-109.compute-1.amazonaws.com - On-Line: 3
Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji
2012-12-11

KRAKÓW. Walczą o ulicę Mogilską dla ludzi i rowerów

Członkowie Stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto rozpoczynają działania, których efektem ma być zmiana projektu przebudowy ul. Mogilskiej.

- Temu mają służyć konsultacje społeczne, które chcemy przeprowadzić w dzielnicach, niestety, nie zrobili tego urzędnicy - mówi Kacper Kępiński, sekretarz Stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto. Zdaniem członków stowarzyszenia projekt remontu przygotowany przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu idzie w złym kierunku.

- Naszym zdaniem ulica powinna mieć charakter spacerowy, z szerokim chodnikiem, z pasem zieleni i porządną ścieżką rowerową - mówi Kacper Kępiński.

Według koncepcji stowarzyszenia ulica Mogilska miałaby tylko trzy pasy ruchu w obu kierunkach: dwa do centrum i jeden do Nowej Huty, albo odwrotnie.

Z takim stanowiskiem nie zgadza się jednak wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel. Jego zdaniem zwężenie ulicy Mogilskiej do jednego pasa ruchu mogłoby spowodować zatory. Jeśli dojdzie do awarii jakiegoś samochodu, to sparaliżowany zostanie cały ruch w tym kierunku - argumentuje wiceprezydent Trzmiel.

Obiecuje jednak, że przeanalizuje możliwość zwężenia jezdni na pewnym odcinku Mogilskiej.

To jednak nie satysfakcjonuje mieszkańców. Ich zdaniem wiceprezydent Trzmiel reprezentuje przestarzały pogląd, że miasto powinno dostosowywać się do potrzeb jednej grupy interesu - kierowców. - Podejście takie było intensywnie promowane i realizowane w świecie zachodnim na przestrzeni lat 60. i 70. ubiegłego stulecia, a także - w miarę lokalnych możliwości w Polsce - w epoce Gierka - uważa Maciej Ochałek, jeden z mieszkańców. Jego zdaniem w ten sposób władze Krakowa oddają "znaczny fragment miasta we władanie kierowców", zapominają o rowerzystach, których jest coraz więcej.

"Panie prezydencie, niech nowa ul. Mogilska stanie się przykładem nowoczesności, a nie zaściankowości Krakowa, niech służy wszystkim, a nie tylko kierowcom. Niech będzie miejscem przyjaznym dla rowerzystów i pieszych. Niech będzie obszarem cichym i zielonym. Niech da początek nowemu w Krakowie sposobowi myślenia: Kraków dla ludzi, nie dla samochodów" apeluje Maciej Ochałek.

Nie wszyscy jednak popierają pomysł stowarzyszenia na przekształcenie Mogilskiej w aleję spacerową. - To w obecnej sytuacji zbyt kontrowersyjne, spowodowałoby gigantyczny chaos i wielkie korki. Dopóki nie będziemy mieć wszystkich obwodnic, nie ma sensu zmniejszać liczby pasów ruchu na tak ważnej ulicy - mówi Dominik Jaśkowiec, radny PO.

Przebudowa ulicy Mogilskiej ma być jedną z największych inwestycji zaplanowanych na przyszły rok. Będzie kosztować 142 mln zł i rozpocznie się na wiosnę. Dzisiaj zajmą się nią radni Dzielnicy III Prądnik Czerwony.

Agnieszka Maj
2019-08-24T17:33:58Z   2019-08-24CEST19:33:58+0200    Hubert Waguła - Ireneusz Hyra - Wszelkie prawa zastrzeżone © EKK 1997-2019™  Facebook