Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji

3.83.192.109 - ec2-3-83-192-109.compute-1.amazonaws.com - On-Line: 11
Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji
2013-01-28

KRAKÓW. Mogilska: w czyim interesie?

Trudno odnosić się do wszystkich wypowiedzi przedstawicieli miasta, w tym urzędników ZIKiT, odnośnie głośnego ostatnio tematu przebudowy ulicy Mogilskiej, którzy ostatnio dwoją się i troją by przekonać opinię publiczną do swojego "niedasizmu". Trudno tym bardziej, że wobec kilkusetosobowej armii opłacanej z naszych podatków, stoi grupa aktywistów gotowych w wolnym czasie i bez wynagrodzenia działać na rzecz lepszego oblicza Miasta Krakowa.

W ostatnim czasie na stronie ZIKiT-u pojawiła się notka, gdzie powołując się na bliżej nieokreślone analizy ruchu, autor próbuje wykazać, że ograniczenie ilości pasów ruchu na Mogilskiej spowoduje zwiększenie ruchu w innych częściach miasta. Wkrótce potem zaprezentowano mapę, z której niezbicie wynika, iż korki powstaną nawet w okolicy Ronda Ofiar Katynia. Wreszcie w krakowskiej Gazecie Wyborczej 26 stycznia ukazał się wywiad z Joanną Niedziałkowską – dyrektor ZIKiT, który również nie zostawia suchej nitki na projekcie „mrzonkach” o Alei Mogilskiej.

Warto przypomnieć, o czym już zresztą pisał Adam Łaczek, że „symulacje”, na które powołuje się ZIKiT, trudno uznać za specjalnie wiarygodne. Chętnie zapoznamy się z tymi materiałami, o ile oczywiście – jak w przypadku koncepcji planistycznych, przygotowanych przez projektanta – ZIKiT nie odmówi nam ich udostępnienia. Warto przypomnieć, że na długie miesiące remontu kierowcy korzystający dziś z ul. Mogilskiej będą musieli zmienić swoje nawyki transportowe, względnie znaleźć inne trasy. Czy mamy rozumieć, że grozi nam w tym czasie komunikacyjna katastrofa? Bynajmniej, nauka już dawno wykazała, że ruch reguluje się sam, a kierowcy dostosowują się do ograniczeń w sieci drogowej (patrz: paradoks Braessa).

Dyrektor Niedziałkowska przekonuje, że jezdnia o szerokości 3 metrów jest nie do zrealizowania. Teza taka brzmi zadziwiająco jeśli spojrzymy na pasy ruchu ograniczone separatorami na ul. Lubicz czy Grzegórzeckiej. Dowodzi, że pasy zieleni wzdłuż ulicy to w zasadzie pomyłka, bo każda roślinność i tak zostanie zjedzona przez tony sypanej zimą soli, a zatem jedyne co nam zostaje, to betonowa pustynia. Twierdzi wreszcie, że w ciągu dekady ruch samochodowy na Mogilskiej zwiększy się o 20%. Od lat miasto w swoich oficjalnych dokumentach podkreśla rolę transportu zbiorowego i rowerów, planuje ograniczenia w ruchu samochodowym, a w istocie czyni coś dokładnie przeciwnego asfalując kolejne połacie miasta. Jeśli więc istotnie tak będzie, to ruch nie „zwiększy się”, ale „zostanie zwiększony”, a odpowiedzialność za ten stan rzeczy spadnie m.in. na dyrektor Niedziałkowską. To w jej ręku leży bowiem klucz do wpływania na wybory transportowe krakowian – któż jeździłby autem, gdyby mógł dostać się szybciej do pracy czystym i wygodnym tramwajem? Kto nie wybrałby się czasem do pracy rowerem, gdyby czas przejazdu okazał się kilkukrotnie krótszy, a trasa wiodła po bezpiecznej drodze dla rowerów. Oczywiście są i tacy którzy nigdy nie wysiądą z samochodów.

Zamiast jednak promować transport zbiorowy, pieszy i rowerowy czynem, a nie tylko słowem, dyrektor Niedziałkowska straszy mieszkańców korkami. Na wzmiankę o sceptycyźmie dr Szaraty z Politechniki Krakowskiej co do tego, czy Mogilska w kształcie 2×1 faktycznie grozi korkami, odpowiada:

"Jedynie miasto dysponuje badaniami natężenia ruchu i ma wiedzę na temat ewentualnych budów w obrębie rond Grzegórzeckiego i Mogilskiego, które ten ruch zwiększą"

Jak widać miejscy urzędnicy liczą na ucięcie dyskusji argumentem: zaufajcie nam, wiemy co robimy, znamy się na tym lepiej od was. Czy można jednak zawierzyć tym zapewnieniom? Trudno za dobrą monetę uznać takie spektakularne przykłady wstecznictwa urbanistycznego jak przewymiarowaną trasę na Ruczaj, Rondo Mogilskie, Rondo Ofiar Katynia, a ostatnio choćby ekrany na Rondzie Grzegórzeckim.

Z jednym należy się zgodzić z Dyrektor ZIKiT-u: tak ważna ulica nie powinna służyć wyłącznie interesom jednej grupy.

Marcin Wójcik
2019-08-24T18:22:29Z   2019-08-24CEST20:22:29+0200    Hubert Waguła - Ireneusz Hyra - Wszelkie prawa zastrzeżone © EKK 1997-2019™  Facebook