Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji

34.236.245.255 - ec2-34-236-245-255.compute-1.amazonaws.com -
Encyklopedia Krakowskiej Komunikacji
2013-10-14

KRAKÓW. Rowerzyści chcą pięć razy więcej pieniędzy na trasy

O TYM SIĘ MÓWI. Urzędnicy rezerwują 2 mln zł w budżecie na nowe drogi rowerowe. Cykliści mówią, że nie taka była umowa i prezentują swoje plany.

Podczas niedawnego posiedzenia Komisji Ekologii Rady Miasta Krakowa Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu opowiadał o wstępnych planach związanych z budową tras rowerowych na przyszły rok - za 2 mln zł.@:PIOTR TYMCZAK:@

Zaskoczenia nie kryli przedstawiciele Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów. Przypomnieli, że krakowscy radni uchwalili kilka miesięcy temu, aby na infrastrukturę dla cyklistów przeznaczać 0,3 proc. budżetu miasta, czyli ok. 10 mln zł.

Rowerzyści rozdali też urzędnikom i krakowskim radnym 12-stronicowe opracowanie z listą zadań, jakie można zrealizować za wspomniane 10 mln zł. W dokumencie zaznaczono, że powstanie listy zadań sugerowanych do realizacji poprzedziły konsultacje społeczne z udziałem prawie 3 tys. mieszkańców i ekspertów z dziedziny transportu.

Koncepcja rowerzystów zakłada położenie przede wszystkim nacisku na stworzenie całościowych połączeń rowerowych centrum Krakowa z Nową Hutą. Miałoby się tak stać poprzez dokończenie budowy drogi rowerowej wzdłuż al. Pokoju, Bora Komoro-wskiego, Andersa, jak również ul. Nowo-huckiej na odcinku od al. Jana Pawła II do ronda Dywizjonu 308.

W południowej części miasta rowerzyści proponują budowę tras w ul. Wielickiej, Wadowickiej i Zakopiańskiej. Do tego wnioskują, aby przygotowywać koncepcje tras na kolejne lata. Cyklistów poparli radni z Komisji Ekologii. Z inicjatywy jej przewodniczącego Pawła Ścigalskiego przegłosowali wniosek do prezydenta o respektowanie uchwały o przekazywaniu rocznie 0,3 proc. budżetu na inwestycje rowerowe. Radni zaznaczyli również, że mają to być samodzielne pieniądze, aby nie doliczano kosztów tras rowerowych, jakie mają powstać w ramach modernizacji ul. Mogilskiej czy budowy estakady tramwajowej łączącej ulice Lipską i Wielicką.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z uchwały o przekazywaniu 0,3 procenta rocznie z budżetu na infrastrukturę rowerową. Mniejsza kwota, o jaką wnioskujemy na trasy rowerowe, wynika jednak z możliwości finansowych utrzymania transportu w Krakowie - tłumaczył Krzysztof Migdał z ZIKiT.

Wśród planowanych na przyszyły rok budów dróg rowerowych wymienił m.in. odcinki wzdłuż ul. Wielickiej, Nowohuckiej, al. Pokoju, Zakopiańskiej i Wadowickiej.

W przyszłym roku miasto chce też wykonać tzw. Aleję Dwóch Kółek, czyli alternatywną trasę rowerową dla Alej Trzech Wieszczów. Aleja Dwóch Kółek ma być poprowadzona ulicami o małym natężeniu ruchu, w tym przez Park Krakowski i Błonia.

Jan Szpil, prezes Stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, skomentował: - W Gdańsku tegoroczny budżet rowerowy wyniósł prawie 18 mln zł, w Łodzi 10 mln zł, a u nas około 2 mln zł. To za mało, szczególnie w sytuacji, kiedy mówi się o tak dużych problemach z zanieczyszczeniem powietrza w naszym mieście.

Piotr Tymczak
2020-10-27T09:38:26Z   2020-10-27CET10:38:26+0100    Hubert Waguła - Ireneusz Hyra - Wszelkie prawa zastrzeżone © EKK 1997-2020™  Facebook